La firma de serveis professionals Bové Montero y Asociados i la Cambra de Comerç Francesa han organitzat la Jornada ‘Perspectives fiscals i laborals per al 2025’. Un total de 80 persones, entre representants del Cos Consular de Barcelona i directives i directius dels àmbits financer, jurídic i laboral d’empreses nacionals i multinacionals amb presència al nostre país, s’han donat cita a la seu del Círculo Ecuestre amb el propòsit de seguir les intervencions del conjunt de ponents.
Ha estat el president de Bové Montero y Asociados, Josep Maria Bové, que en la seva benvinguda al conjunt d’assistents ha reflexionat sobre la “globalització de l’Impost de Societats” que implica el Pilar 2, una mesura sobre la que ha manifestat que “mereix tot el suport” en el seu objectiu de limitar l’evasió fiscal i impulsar un terreny de joc més equitatiu per a les multinacionals que operen en múltiples jurisdiccions.
La sòcia Fiscal de la firma, Belén Fernández Ulloa, encarregada de presentar la sessió, ha donat pas a Felipe Rubio, cap de l’àrea d’Acords Previs de Valoració de l’Oficina Nacional de Fiscalitat Internacional (ONFI). El també inspector d’Hisenda ha admès que “es tracta d’un impost de gran complexitat en la seva aplicació” i que aquesta dificultat afecta per igual al conjunt de contribuents i a la pròpia Administració Tributària (AEAT), per afegir a continuació que en la seva implementació és “clau” la col·laboració internacional i l’intercanvi d’informació. En línia amb l’expressat per Josep Maria Bové s’ha referit a la iniciativa de l’impost mínim global com un “pacte inclusiu” pel qual 120 països han assolit un “compromís polític” per adoptar la mesura. En l’actualitat són ja més de 50 els països que disposen de normativa legal aprovada al respecte. A Espanya l’impost està en vigor des de l’1 de gener del 2024, tot i que “segueix pendent” el seu Reglament.
Marc normatiu: OCDE, Unió Europea i Espanya
En la seva detallada exposició, Felipe Rubio s’ha fixat en el marc normatiu emanat de l’OCDE, la Unión Europea i Espanya que sustenta el desenvolupament de l’impost i, en aquest context, ha posat èmfasi en el model de declaració per a l’intercanvi d’informació de l’OCDE (GloBE Information Return - GIR). Malgrat que les Regles GloBE del Pilar 2 s’articulen en base a tres normes (a saber: impost complementari primari; impost complementari secundari i impost complementari nacional), ha assenyalat que en el cas espanyol es configura com un “únic impost” amb tres modalitats. S’aplicarà a grups multinacionals amb ingressos consolidats anuals iguals o superiors a 750 milions d’euros en almenys dos dels darrers quatre exercicis (criteri de l’OCDE), als que la Directiva UE 2022/2523 hi afegeix els grups nacionals de gran magnitud i la norma espanyola un grup multinacional o un grup nacional de gran magnitud.
Pel que fa a la consideració sobre el subjecte passiu, la norma espanyola estableix que seran objecte d’aplicació de l’impost “les entitats constitutives, l’entitat matriu última o UPE, l’entitat matriu intermèdia o IPE i l’entitat matriu parcialment participada o POPE”. Rubio ha analitzat com ha de proporcionar-se la informació a les autoritats fiscals.
Per part de Bové Montero y Asociados, Belén Fernández Ulloa ha fet una repassada a les novetats normatives vinculades a la fiscalitat empresarial. En aquest àmbit ha posat el focus en la limitació en la compensació de Bases Imponibles Negatives (BINs) i en la limitació en la deducció per doble imposició internacional, a més de la reducció de tipus de gravamen per a Entitats de Reduïda Dimensió i micropimes i l’increment del percentatge de reducció per reserva de capitalització.
I el soci Laboral de la firma, José Luis Gómez, s’ha centrat en les novetats laborals (noves bases de cotització, que augmenten; introducció de la cotització de solidaritat i actualització del SMI) i legals (audiència prèvia al treballador i nou protocol LGTBI, entre altres), per tancar la seva intervenció amb els pròxims canvis previstos pel que fa a la reducció de jornada laboral, la modificació del control de la jornada (que serà efectiu únicament a través de sistemes digitals) i el dret a la desconnexió dels treballadors.