Benvinguts i benvingudes a un nou episodi de "Truthful Talks". Avui em fa especial il·lusió parlar-vos de la primera sessió d’aquest cicle dedicat a la comunicació responsable, que vam celebrar aquest mes d’octubre. Vaig tenir el privilegi de compartir una conversa rica i inspiradora amb quatre dones que admiro i amb un bagatge immens en aquest camp: l’Anna Sorli, la Immaculada Amat, la Gemma Calvet i la Laia Corbella. Van sorgir idees molt valuoses que ens permeten entendre millor què vol dir comunicar amb responsabilitat i com aquesta actitud és fonamental tant per a les empreses com per a la societat.
Escolta-ho en àudio aquí.
Per l’Anna Sorli, el compromís dins una empresa ha de tenir continuïtat i requereix un canvi cultural profund basat en valors sòlids. Va destacar la importància d’implicar totes les parts: proveïdors, clients i treballadors. Aquest compromís, segons l’Anna, aporta credibilitat i ens ajuda a connectar amb les persones a través de la coherència i l’autenticitat. Com va dir ella mateixa: “La comunicació aporta i crea vincle i sentiment de pertinença. És coherència amb un mateix i saber transmetre-ho als altres.”
Laia Corbella va afegir una reflexió essencial sobre la sostenibilitat a llarg termini de la comunicació responsable. Va remarcar que, a curt termini, pot semblar que comunicar-se amb transparència no té beneficis tangibles; però, en el llarg termini, és una inversió estratègica que enforteix la reputació, la sostenibilitat i la rendibilitat de l’empresa. "La comunicació responsable dins d’una empresa familiar", ens deia la Laia, “és part del llegat. És el valor en l’ADN de l’organització.” Aquest vincle que es crea a través de la comunicació permet que l’empresa sigui coneguda pels valors i principis que defensa i que es compromet a traslladar a les generacions futures.
L'Imma Amat, des de la seva experiència en el sector immobiliari, va explicar com la comunicació responsable és clau per a la credibilitat de l’empresa, tot compartint una anècdota que parla per si sola. A Amat Immobiliaris sempre han estat transparents, comunicant tant les dades bones com les dolentes. Això ha fet que els mitjans de comunicació confiïn en ells com a font fiable, fins al punt que un periodista una vegada va escriur en un article: “als únics que em crec són els Amat”. Aquesta actitud responsable, segons l’Imma, és una eina poderosa per enfortir la relació amb el públic, on es percep l’empresa com una veu honesta i compromesa.
Per la Gemma Calvet, la comunicació va més enllà de transmetre un missatge; per ella, la paraula és una eina de treball clau que serveix per crear una connexió amb l’interès general. Va destacar la importància de la visibilitat pública, que crea agenda i exerceix una gran responsabilitat en les empreses i institucions que es volen comprometre amb la comunitat. La Gemma ens va convidar a reflexionar sobre com les nostres paraules han de mantenir-se connectades amb la societat i com, en definitiva, “la comunicació responsable radica en el fet que puguem connectar amb l’interès general.”
A través d’aquesta conversa, vam poder entendre que la comunicació responsable no és una qüestió de dir-ho tot, sinó de fer-ho amb prudència i establint mecanismes que garanteixin una veritable transparència. També vam aprendre que, tant si es tracta d’empreses, d'organitzacions o d'nstitucions públiques, comunicar amb honestedat i coherència és fonamental per establir relacions de confiança.
Espero que aquestes reflexions us inspirin i us ofereixin noves perspectives sobre la importància d’una comunicació sincera, sostenible, compromesa, professional. Gràcies per escoltar-nos, i us esperem a la pròxima sessió de "Truthful Talks", on continuarem explorant com construir una comunicació més honesta i responsable.